fredag 19. januar 2007

Slik går no dagan

Joda, det går stort sett greit å leve etter prinsippene for prosjektet. I går kom en ny ladning grønnsaker, frukt, egg og brød fra Kolonihagen, og i dag spiste vi hjemmelaget salsa, guacamole, bønnestuing, kikertkarri, salat og maispannekaker til middag.

Legg merke til ordet hjemmelaget. Det er nemlig vanskelig å få tak i økologisk halvfabrikata og ferdigmat og det er vel egentlig like greit, og også en indikator på at det meste av ferdigmaten inneholder såpass med tilsetningsstoffer at den uansett aldri kunne blitt godkjent av Debio.

Jeg har også oppdaget at ethvert spor av søtbehov er helt borte. Jeg tilsetter jo ikke sukker i maten min og det jeg spiste av vanlig mat før, feks. brød, må ha inneholdt mer sukker enn jeg trodde.

Selvsagt har jeg spist konvensjonelt produserte matvarer, vi var blant annet på en bra libanesisk restaurant på Egertorget som hadde et veldig godt tilbud til vegetarianere. Vi fikk 9 (!) småretter hver, mellomrett og dessert og kaffe for 199 kroner, og de klarte å la være å servere meg melkeprodukter.

Alt i alt spiser jeg vel ca. 90 prosent økologisk og det er jeg veldig fornøyd med.


Brød

Ingen kommentarer: