fredag 19. januar 2007

Interessant rapport om fritidsforbruk

SIFO og Vestlandsforskning har laget en forskningsrapport om energiforbruken og energiintensitet for fritidsforbruk.

Jeg har bare skummet gjennom rapporten, men en del ting er ganske klare.
1. nordmenns fritidsforbruk er høyt, og det øker.
2. svenskene har kommet mye lenger på tiltak for å snu denne utviklingen.
3. friluftsliv, inkludert hytteturer står for en høy andel av energiforbruket (16%).

Jeg håper disse tallene kan åpne for en ny debatt om nordmenns forbruk generelt, og fritidsforbruk spesielt.

Forskerne kommer også med forslag om hvordan vi kan redusere miljøbelastningen fra fritidsforbruket.
1. redusere forbruket av de mest problematiske formene for fritidsforbruk – som utenlands flyreiser.
2. gjøre fritidsforbruket mer energieffektivt – som å energimerke utstyret til den elektroniske hjemmeunderholdningen.
3. bruke mer penger på de minst energikrevende formene for fritidsforbruk - som restaurantbesøk - og tilsvarende mindre penger på de mest energikrevende - som sydentur
4. lære ny miljøvennlig praksis i fritida - som å sykle på ferie eller spise økologisk mat på restaurant - for så å ta dette med tilbake i hverdagen.

Til det siste punktet må jeg si at det er enklere sagt enn gjort å spise økologisk mat på restaurant. Det er vanskelig nok å være vegetarianer i Oslo, men å være økoveggis er enda mye verre. Så vidt jeg veit er det bare et par-tre restauranter som kan by på økomat, bla. Helios som jeg omtalte for noen dager siden.

Du kan også lese pressemeldingen basert på rapporten eller lese om saken på nrk.no.

Ingen kommentarer: