Jeg lå og halvsov på sofaen og fulgte med på prologen på Tour de France med et halvt øye.
Da en rytter fra Dicsovery Channel-laget tråkket seg igjenom sine 7,9 km fikk jeg med meg at kommentatoren på TV2 snakket om at laget hadde fått en grønn stripe på draktene sine, dette for å markere at de er et "grønt" lag ved å oppnå null utslipp i løpet av rittet ved hjelp av reduksjon i utslipp, planting av trær og kjøp av klimakvoter, og at de blant annet skal plante 30 trær for hver etappeseier laget tar eller hver gang en rytter fra laget vinner en trøye.
Jeg søkte litt på nettet og fant en artikkel fra Competitor Magazine om Discovery Channels omlegging til å være et miljøvennlig lag.
Blant annet skriver de: "The Discovery Channel Pro Cycling Team (DCPCT) recently announced it is going “Green” by becoming carbon neutral beginning with the 2007 Tour de France (and retroactive to January 1). The team plans to reach its goal of carbon neutrality through a combination of energy saving, reduced carbon emissions and investments in carbon offsets. "
Et av målene er også å opplyse om tiltak folk flest kan gjøre for å minske egne utslipp og å øke bevisstheten rundt miljøproblemene.
"The entire Discovery Channel Pro Cycling organization is engaging its partners and audiences to increase awareness and educate its fans on how we can ALL make a change. All of the team’s sponsors including Discovery Channel and its Planet Green initiative, AMD, Bissell, FRS, Giro, Mio Technology Europe, Trek and Shimano are proponents of the green ‘movement’ with active corporate environmental programs profiled on “GreenSpace” at The Paceline "
The Paceline er Discovery Channels hjemmeside, og der gir de råd og vink om hvordan man kan være mer miljøvennlig i hverdagen. Lagets fokus på at enkeltpersoner kan bidra er helt i Brød og Sirkus sin ånd, så heia Discovery.
Sirkus
lørdag 7. juli 2007
fredag 6. juli 2007
Ferietid på flere måter
Brød og Sirkus har gått inn i en liten feriedvale, dermed har frekvensen på oppdateringer gått betraktelig ned.
Sirkus er for tiden på vestlandet, i Bergens-traktene, og kan dermed komme med litt lokale miljøproblemer.
Store deler av Bergens turistbransje baserer seg på at cruiseskip legger til havn i byen. De kommer i alle størrelser og forurenser mye mer enn Sirkus var klar over.
De største skipene slipper ut mer NOx enn hele Bergens bilpark, og i tillegg slipper de ut dobbelt så mye CO2 som flyene. Og dette er ett eneste skip, dagen artikkelen stod i Bergens Tidende la det syv skip til i havnene i Bergen.
" Et tynt lag med smog lå over Bergen sentrum i morgentimene. Samtidig som turistene fra cruiseskipene invaderer byen, slippes det ut rekordmye svovel og NOx (Nitrogenoksid) over byen. "
Jeg sjekket på hjemmesidene til DFDS (som driver de skipene vi har reist med), for å se om det står noe om skipene, og de er hakket mindre enn de store cruiseskipene, men allikevel store nok til at de nok forurenser en del.
Riktignok må de betale en avgift på 100 000 hver gang de legger til kai, men det forhindrer ikke nødvendigvis at miljøet blir skadet. Forhåpentligvis brukes disse pengene på å utvikle alternative, mer miljøvennlige løsninger i tillegg til å rydde opp i de skadene miljøet blir påført.
Sirkus
Sirkus er for tiden på vestlandet, i Bergens-traktene, og kan dermed komme med litt lokale miljøproblemer.
Store deler av Bergens turistbransje baserer seg på at cruiseskip legger til havn i byen. De kommer i alle størrelser og forurenser mye mer enn Sirkus var klar over.
De største skipene slipper ut mer NOx enn hele Bergens bilpark, og i tillegg slipper de ut dobbelt så mye CO2 som flyene. Og dette er ett eneste skip, dagen artikkelen stod i Bergens Tidende la det syv skip til i havnene i Bergen.
" Et tynt lag med smog lå over Bergen sentrum i morgentimene. Samtidig som turistene fra cruiseskipene invaderer byen, slippes det ut rekordmye svovel og NOx (Nitrogenoksid) over byen. "
Jeg sjekket på hjemmesidene til DFDS (som driver de skipene vi har reist med), for å se om det står noe om skipene, og de er hakket mindre enn de store cruiseskipene, men allikevel store nok til at de nok forurenser en del.
Riktignok må de betale en avgift på 100 000 hver gang de legger til kai, men det forhindrer ikke nødvendigvis at miljøet blir skadet. Forhåpentligvis brukes disse pengene på å utvikle alternative, mer miljøvennlige løsninger i tillegg til å rydde opp i de skadene miljøet blir påført.
Sirkus
Abonner på:
Innlegg (Atom)