Jeg har endelig somlet meg til å se Al Gores film "En ubehagelig sannhet" fra i fjor.
Filmen er litt kjedelig av og til, store deler av den er et opptak av en presentasjon han etter eget sigende har holdt mer enn 1000 ganger. Grunnen til at jeg ser den nå, foruten allmenn interesse, er at det er DENNE filmen som foreløpig er innholdet i skolemyndighetenes satsing på bærekraftig utvikling i undervisningen. Det kommer nok mer, men det er jo et kull med elever som går ut i vår, og jeg lurer på hva slags virkning Al Gore har på dem.
Filmen er som sagt av og til litt kjedelig, fylt med fakta, brukt på en litt forenklet måte, men likevel, likevel, presentasjonen hans blir brutt opp av Gores personlige historier og fantastiske bilder av jorda, skremmende bilder av is som smelter og stormer som herjer, og brått føler jeg en slags omvendelse, jeg som egentlig for lengst er mer katolikk enn paven.
Så ja, jeg tror denne filmen fungerer, også for skoletrøtte tiendeklasser, selv om den i undervisningsøyemed selvsagt må følges opp med tiltak som elevene kan gå i gang med med en gang.
Rett og slett fordi, for å sitere Winston Churchill, "we are entering an age of consequenses", og det vil gå opp for oss at de konsekvensene også gjelder oss selv, kona, barna, ungene i gata, mannen i gata, mora di og sos-barnebyerbarnet ditt i Burkina Faso.
Brød
torsdag 8. februar 2007
onsdag 7. februar 2007
EU vil kutte utslipp fra biler med 25%
EU-kommisjonen la i dag fram en ny strategi for å få ned klimagassutslippene fra biler med ca. 25% i 2012. Strategien legger først og fremst vekt på å få ned drivstofforbruket ved å få bilindustrien til å konkurrere på forbruk i stedet for størrelse og motorkraft.
EU-kommisjonens president Barroso mener strategien er krevende men også innebærer enorme muligheter for bilindustrien i EU.
Privatbilismen står for 12% av EUs totale CO2-utslipp og transportsektoren totalt står for 20%.
Igjen går EU foran med konkrete forslag på hvordan de vil få ned klimagassutslippene. Nå er jeg utålmodig på at regjeringen skal komme med lignende forslag.
Brød
EU-kommisjonens president Barroso mener strategien er krevende men også innebærer enorme muligheter for bilindustrien i EU.
Privatbilismen står for 12% av EUs totale CO2-utslipp og transportsektoren totalt står for 20%.
Igjen går EU foran med konkrete forslag på hvordan de vil få ned klimagassutslippene. Nå er jeg utålmodig på at regjeringen skal komme med lignende forslag.
Brød
mandag 5. februar 2007
Egne klimakvoter til alle?
To BI-forskere har laget et framtidscenario der de ser for seg at alle i verden blir tildelt en personlig CO2-utslippskvote som fritt kan omsettes. Slik mener de at både miljø- og fattigdomsproblemene kan komme nærmere en løsning ved at rike land kjøper kvoter av fattige land.
Les hele rapporten her.
Spennende tanke, men jeg ser for meg at man må bygge et gigantisk apparat for å bestemme, distribuere og ikke minst regne ut kvoter.
Brød
Les hele rapporten her.
Spennende tanke, men jeg ser for meg at man må bygge et gigantisk apparat for å bestemme, distribuere og ikke minst regne ut kvoter.
Brød
FrP i utakt med egne velgere
En meningsmåling utført av Sentio viser at bare 18,1 % av befolkningen tror den globale oppvarmingen alene skyldes naturens egne svingninger. Også blant FrP sine velgere tror 2/3 på menneskeskapte endringer. Det vil si at Siv Jensen er utakt både med folket og med sine egne velgere, og at FrPs kritiske holdning til FNs klimapanels konklusjoner på sikt kan koste partiet dyrt.
Jeg tviler på at dette vil slå ut på kommunevalget, men jeg håper at FrPs miljøpolitikk kanskje kan endres av at velgerne faktisk tviler på standpunktene deres.
Brød
Jeg tviler på at dette vil slå ut på kommunevalget, men jeg håper at FrPs miljøpolitikk kanskje kan endres av at velgerne faktisk tviler på standpunktene deres.
Brød
Vindkraft øker med 32 % på verdensbasis
Gode nyheter for vindkraftentusiaster. Vindkraftkapasiteten økte med rekordstore 32 % i fjor. Det er så ulike land som USA, Tyskland, Spania, India og Kina som står for den største andelen av økningen.
I Europa er vindkraftkapasiteten nå 48 000 Mw, en økning på 19 % fra året før.
Jeg håper også norske konsesjonsmyndigheter får fart på saksbehandlingen slik at også Norge kan sette i gang med vindkraftutbygging i større skala. Fortsatt er mange i det norske industrimarkedet skeptiske til vindkraft pga. usikkerhet rundt kraftleveransen. Noen ønsker også kjernekraft velkommen. Det er betenkelig av mange grunner, og jeg håper at den siste tidas nesten-uhell på de svenske kraftverkene har kjølnet stemninga noe, om ikke av annen grunn enn nettopp stopp og usikkerheten rundt energiforsyningen.
Brød
I Europa er vindkraftkapasiteten nå 48 000 Mw, en økning på 19 % fra året før.
Jeg håper også norske konsesjonsmyndigheter får fart på saksbehandlingen slik at også Norge kan sette i gang med vindkraftutbygging i større skala. Fortsatt er mange i det norske industrimarkedet skeptiske til vindkraft pga. usikkerhet rundt kraftleveransen. Noen ønsker også kjernekraft velkommen. Det er betenkelig av mange grunner, og jeg håper at den siste tidas nesten-uhell på de svenske kraftverkene har kjølnet stemninga noe, om ikke av annen grunn enn nettopp stopp og usikkerheten rundt energiforsyningen.
Brød
Abonner på:
Innlegg (Atom)