søndag 14. januar 2007

Helios, alt for dyre fristelser

Jeg har vært en tur på Heliosbutikken i Hausmannsgate i Oslo.

Flott butikk, kjempestort utvalg av økologiske og biodynamiske produkter. Her kan man dekke absolutt alle sine behov på en miljøvennlig måte. Dessverre er det ALT for dyrt!

Helios har mange produkter som ikke fins i andre butikker i Norge, og den monopolsituasjonen utnytter de ganske grovt. Samtidig ligger de godt over prisene på feks. Coop på produkter som er å få i andre butikker. Feks. koster saltede, økologiske riskaker 16 kroner på Helios mens du kan få den samme pakka for ca. 10 kroner på Coop. 60% prisforskjell er for drøyt.

Til gjengjeld har butikken en fin café, her kan du få relativt billige smørbrød, økohamburgere, økologisk juice, brus og mye annet. Jeg kjøpte en ø-merket sandwich med hummus til 35 kroner. Jeg fikk to skiver mellomgrovt speltbrød med grønnsaker og en ganske god hummus.
Gode råvarer og en grei pris. Fordelen er også at tilbudet er ganske bredt sånn at man kan ta med kolleger og venner på lunsj og få alle mette og fornøyde ut igjen.

Alt i alt er nok Helios for spesielt interesserte med mye penger. Hvis jeg en dag blir rik skal jeg kun handle på Helios, men inntil det skjer så er nok Coop det beste alternativet. Og Kolonihagen!

Brød

Ingen kommentarer: