søndag 31. desember 2006

Tanker om et nytt år og et grønt prosjekt

Snart er det 2007 og i løpet av januar vil vi være i gang med vårt bærekraftige år.

Jeg går rundt og tenker på hvor stor endringen egentlig blir i hverdagen. En ting er bil, i Oslo har jeg aldri brukt mye bil, og kollektivtrafikken er godt utbygd. I Bamble blir det garantert mye verre, og til tider vil jeg helt sikkert måtte kjøre for å kunne besøke venner.

Når det gjelder mat har jeg jo forberedt meg en stund, men jeg tror jeg vil oppleve at det er vanskeligere og dyrere å få tak i økologiske versjoner av det jeg har lyst på, i enkelte tilfeller også helt umulig. Litt usikker på hvordan jeg vil takle det, vil det bli til at vi kjøper konvensjonelt framstilte produkter av de matvarene vi absolutt ikke finner økologiske varianter til, eller vil vi rett og slett unngå dem? Vil det påvirke livskvaliteten? Hvordan blir det når jeg seint en kveld kommer hjem fra jobb, det ikke er noe mat hjemme, for langt å begynne å leite etter økovarer og Kiwi rett over gata er det eneste logiske alternativet?

Hvor langt kommer jeg til å gå, hvor fanatisk kommer jeg til å bli?

Når det gjelder strømsparing og avfallssortering tror jeg det kommer til å gå bra. Det å ikke ta 20-minutters dusjer, slå av lysene, ikke fyre for kråkene, kaste metall og papir hver for seg osv. virker ikke spesielt vanskelig.

Samtidig ligger den viktigste delen av prosjektet akkurat i denne tvilen. Hva er enkelt for den vanlige forbruker, hva krever en innsats man ikke kan forvente fra travle familier, hva virker bare vanskelig men viser seg å være lett?

Dette er også et nybrottsarbeid som kanskje kan gjøre det litt lettere for folk som gjerne vil leve litt grønnere men ikke helt veit hvor de skal begynne.

Godt nyttår!

Brød

Ingen kommentarer: