Jeg har en stor lidenskap som ikke er spesielt miljøvennlig. Jeg er fryktelig glad i å reise og har vært på alle kontinenter. I fjor var jeg for eksempel både i Laos og på bryllupsreise i Sør-Afrika. Jeg er klar over at jeg ødelegger klimaregnskapet mitt fullstendig med disse reisene, jeg kunne spist biff og bacon hver eneste dag, fyrt for kråkene, tatt meg jobb i Statoil og tatt bil til jobb og havnet på lavere utslipp om jeg bare hadde holdt meg hjemme.
Det er et stort dilemma. Jeg har kuttet ut alle småreiser med fly og forbeholder flytransport til lengre reiser. Neste uke skal jeg for eksempel på studiereise til Europas mest miljøvennlige by Freiburg og da tar vi selvsagt tog og buss. I påskeferien reiser Brød og Sirkus til Berlin, også denne gangen med tog.
Jeg tror at vi om 10-15 år kommer til å ha personlige utslippskvoter, sånn at vi kanskje må spare opp i 1-5 år for å kunne dra på en lengre flyreise. I tillegg vil oljeprodukter være dyrere slik at flyreiser uansett vil komme utenfor vanlige folks budsjetter, på samme måte som før lavprisselskapene entret banen. På den ene siden betyr det at folk som vil langt avgårde kanskje må benytte sjansen nå, på den annen side fordrer det nye måter å reise langt på.
Den kinesiske avisa China Morning Post skriver at Kina nå ønsker å bygge en ny Orientekspress. Et hurtigtog med en fart på 320 km/t som kan ta folk fra London til Beijing, via bla Paris, Berlin og St.Petersburg, på to dager. I tillegg planlegges det også to andre interasiatiske linjer. Aftenposten har nevnt saken i dag. Det er ingen tvil om at dette er et utslag av Kinas ønske om enda større dominans i Asia, og myndighetene går jo også åpent ut og sier at de ønsker råvarer i bytte mot byggingen av toglinjene. Det skal dessuten bli spennende å se hvordan Kina kan overvinne utfordringer i landskapet, strømtilførselen, politiske motsetninger osv. for å få bygget linja. Noe sier meg at denne toglinja kun kan bli bygget av en totalitær stat med liten respekt for menneskerettigheter og enkeltmennesker. Kina har ingen velgermasse å ta hensyn til og har et annet forhold til hva som er mulig enn politikere i vestlige demokratier, hvor det "mulige" ofte kan bli oversatt til "politisk mulig" ikke "teknisk mulig". Sånn sett kan man, ironisk nok, hevde at Maos ånd fortsatt lever i beste velgående i Kina.
I Europa er hurtigtoget forlengst en suksess, og man har 5821 km lyntogbane å velge mellom, dog null og niks i Norge. Mye er også under bygging, blant annet en bane som kan ta deg fra Madrid til Lisboa på to og en halv time. Hurra! Det hadde vært fantastisk om også Norge kunne knyttes til disse banene sånn at vi slapp å bruke 20 timer til Berlin.
Brød
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Kina har såpass stor innflytelse på dei sentralasiatiske landa at det burde ikkje vere noko stort problem å få ein avtale med dei om å bygge ei toglinje fram til og med Iran. Den mest sannsynlege ruta går nok gjennom Tajikistan-Usbekistan-Turkmenistan-Iran-Tyrkia før Europa. Kina har jo langt mindre innflytelse i Europa, og her spørs det om Europa sjølv må ta initiativ for å få på plass ein lyntogforbindelse austover mot Tyrkia. Vi er jo allereie godt i gang i Vest-Europa, og det burde ikkje vere umuleg å møtast "på midten", på grensa mellom Iran og Tyrkia, i løpet av 10-20 år! Sånn sett hadde det kanskje vore ein fordel om Tyrkia var medlem av EU snart :)
Legg inn en kommentar