...og det er på tide å oute de som virkelig ikke evner å servere vetegarmat.
Jada, vi vet, vi vet så inderlig godt, at å gå på julebord og forvente vegetarmat, er som å være pingvin på leting etter ishav midt i tjukkeste ørkenen. Men blir vi invitert, så har vi jo lyst til å gå.
For Sirkus sin del, gikk turen til Smuget, på Dinnershow.
Jeg skal ikke bruke tid på å si hva jeg syntes om det, det viktige her er egentlig at mens jeg satt og tygget på litt båndpasta, en halv tomat med litt pesto og wokede grønnsaker, satt alle andre og spiste indrefilet av lam. Ikke at jeg er misunnelig på det (dette var jo ingenting i forhold til den gang jeg ble avspist med mr.lee-nudler med paprika og brokkoli mens de andre spiste økologisk andebryst på Holmenkollen park hotel), men jeg hadde jo satt pris på å få litt proteiner, jeg også. Spesielt siden vi gav beskjed i god tid om at det kom en veggis.
Jeg sendte Smuget en mail dagen etterpå, hvor jeg tipset dem om hva de kunne tilsette vegetarmaten sin, sånn at de fikk mette vegetarianere også på Smuget.
Svaret jeg fikk: “Dette er jeg helt enig i. Vanligvis pleier vi å tilberede en god lakserett til vegetarianere”
Jeg gir opp.
For brød sin del var det ikke så veldig mye bedre. Litt bedre, siden det er mer mat i poteter enn i en liten neve pasta. På brød sitt julebord kunne man telle intet mindre enn syv sorter kjøttmat. For vegetarianere fantes det poteter og sopp. Tjohei, et realt festmåltid der også.
Har virkelig ikke kokker større yrkesstolthet enn at de tilbereder laks til vegetarianere, og synes nudler fulle av palmeolje er noe å servere som festmiddag?
Sirkus
tirsdag 9. desember 2008
torsdag 27. november 2008
Skjer 'a?
Brød og Sirkus fortsetter som før. Noen endringer har det blitt. Blant annet har vi gitt opp økologisk løk. Det er for dyrt, og for dårlig kvalitet. Ofte er 30-40% dårlige, og selv om vi får pengene igjen på Coop, går man lei av å gå i skytteltrafikk for å bytte løk.
En ting vi derimot ikke inngår noen kompromiss på, er brødet vårt. Hver uke baker vi (mest Brød) havrebrød med sesamfrø og solsikkefrø. Det er nesten helt økologisk, og dette er sammen med økologiske egg bærebjelken i kostholdet vårt, siden det i all hovedsak er frokosten vi spiser hver dag.
Videre har vi blitt kresen på kaffen. Det finnes egentlig bare èn god økologisk kaffe i salg i Norge (av de vi har smakt), og det er Löfberg Lilas økologiske fairtradekaffe. Den selges bl.a på IKEA, men den koster drøye 50 kroner. I Sverige har de derimot et fabelaktig utvalg i økokaffe. Stort sett kjøper vi mørkbrent, den varer nesten evig, og vi regnet vel ut at vi sparer 60-70 kroner pr. pakke i forhold til den økokaffen som selges i de fleste dagligvarebutikkene i Norge.
Kaffen vi anbefaler:
Gevalia
Arvid Nordquist Øko
Löfbergs Lila Øko
Sverige er forøvrig et eldorado. De har mye mer enn billig smågodt og masse Colaburkar. Ikke at vi ikke setter pris på det, men de har et utvalg av økologiske varer som de norske dagligvarebutikkene ikke er i nærheten av å matche. Og det er mer enn kronekursen som gjør det rimelig å ta en harry-tur over grensen, prisene er mye lavere allerede før kronekursen er omregnet. I tillegg er de veldig mye bedre (og billigere selvsagt) på melkeerstatninger, og det er jo fint når en har en allergiker i hus.
I Sverige har de også verdens beste chips (eller potetgull som østlendingene liker å kalle det), Gårdschips med hvitløk og chili. Så vi har egentlig ikke noe å klage på.
Sirkus
En ting vi derimot ikke inngår noen kompromiss på, er brødet vårt. Hver uke baker vi (mest Brød) havrebrød med sesamfrø og solsikkefrø. Det er nesten helt økologisk, og dette er sammen med økologiske egg bærebjelken i kostholdet vårt, siden det i all hovedsak er frokosten vi spiser hver dag.
Videre har vi blitt kresen på kaffen. Det finnes egentlig bare èn god økologisk kaffe i salg i Norge (av de vi har smakt), og det er Löfberg Lilas økologiske fairtradekaffe. Den selges bl.a på IKEA, men den koster drøye 50 kroner. I Sverige har de derimot et fabelaktig utvalg i økokaffe. Stort sett kjøper vi mørkbrent, den varer nesten evig, og vi regnet vel ut at vi sparer 60-70 kroner pr. pakke i forhold til den økokaffen som selges i de fleste dagligvarebutikkene i Norge.
Kaffen vi anbefaler:
Gevalia
Arvid Nordquist Øko
Löfbergs Lila Øko
Sverige er forøvrig et eldorado. De har mye mer enn billig smågodt og masse Colaburkar. Ikke at vi ikke setter pris på det, men de har et utvalg av økologiske varer som de norske dagligvarebutikkene ikke er i nærheten av å matche. Og det er mer enn kronekursen som gjør det rimelig å ta en harry-tur over grensen, prisene er mye lavere allerede før kronekursen er omregnet. I tillegg er de veldig mye bedre (og billigere selvsagt) på melkeerstatninger, og det er jo fint når en har en allergiker i hus.
I Sverige har de også verdens beste chips (eller potetgull som østlendingene liker å kalle det), Gårdschips med hvitløk og chili. Så vi har egentlig ikke noe å klage på.
Sirkus
Etiketter:
handling,
prosjektet,
sirkus,
Sverige,
verdens beste chips,
økologisk
Ut på tur, alltid lur
Det nærmer seg juleferie, og Brød og Sirkus skal ut på tur. Den 16. desember drar vi til Sør Afrika, og blir borte en måned. For at alle som lurer, skal få vite hva som skjer, har vi planer om å bruke bloggen som reisedagbok.
Planene så langt omfatter blant annet safari i Krugerparken, overnatting i løvepark, hvor man får kose med løveunger, kjøre the Garden Route på kysten, Brød skal dykke i et digert akvarium, Sirkus skal følge litt engstelig med, vi skal tilbringe julen i Cape town og har tenkt å se grotter og huler. Sater på å få sett litt fjell og strender, og det blir varmt og godt. For oss som går på solceller vil dette forhåpentligvis tilføre litt sårt tiltrengt energi på tampen av året, og gi oss en frisk start på 2009. Med mindre vi går i dvale, og ikke våkner igjen før langt ut på våren en gang. Det er jo ikke helt usannsynlig.
Sirkus
Planene så langt omfatter blant annet safari i Krugerparken, overnatting i løvepark, hvor man får kose med løveunger, kjøre the Garden Route på kysten, Brød skal dykke i et digert akvarium, Sirkus skal følge litt engstelig med, vi skal tilbringe julen i Cape town og har tenkt å se grotter og huler. Sater på å få sett litt fjell og strender, og det blir varmt og godt. For oss som går på solceller vil dette forhåpentligvis tilføre litt sårt tiltrengt energi på tampen av året, og gi oss en frisk start på 2009. Med mindre vi går i dvale, og ikke våkner igjen før langt ut på våren en gang. Det er jo ikke helt usannsynlig.
Sirkus
Etiketter:
ferie,
hurra,
jul,
sirkus,
Sør Afrika
mandag 13. oktober 2008
En liten oppdatering
Brød og Sirkus har det fint. Vi er ikke veldig flinke til å oppdatere bloggen (forrige post omhandler julepapir og vi skriver 13. oktober). Vi spiser fremdeles økologisk, vegetarisk og synes ikke det er noe vanskelig i det hele tatt. Og så har vi kjøpt oss nye fine sykler, så nå sykler vi overalt.
Sirkus har fått jobb ca 9km unna heimen, og sykler 3 dager i uken. Brød sykler med, i ren angst for at Sirkus skal bli bedre trent enn henne.
Vi har nemlig begynt å trene litt mer systematisk. Det hele begynte som et anfall av galskap en maidag i 2007, og høydepunktet så langt var tritahlon i Tjörn i Sverige siste helga i august i år.
Siden løp vi Knarvikmila, og etter det har vi tatt det relativt rolig. Nå er det på tide å intensivere igjen, så vi har gjenopptatt løping. I tillegg prøver vi iherdig å lære oss å crawle, siden vi har vært noen sinker i svømminga. Spesielt Sirkus som er utstyrt med et snev av vannskrekk. Hurra for våtdrakt og oppdrift.
Sirkus
Sirkus har fått jobb ca 9km unna heimen, og sykler 3 dager i uken. Brød sykler med, i ren angst for at Sirkus skal bli bedre trent enn henne.
Vi har nemlig begynt å trene litt mer systematisk. Det hele begynte som et anfall av galskap en maidag i 2007, og høydepunktet så langt var tritahlon i Tjörn i Sverige siste helga i august i år.
Siden løp vi Knarvikmila, og etter det har vi tatt det relativt rolig. Nå er det på tide å intensivere igjen, så vi har gjenopptatt løping. I tillegg prøver vi iherdig å lære oss å crawle, siden vi har vært noen sinker i svømminga. Spesielt Sirkus som er utstyrt med et snev av vannskrekk. Hurra for våtdrakt og oppdrift.
Sirkus
fredag 14. desember 2007
En viktig oppfordring i jula - bruk resirkulerbart papir til julegavene!
Mediene har de siste dagene skrevet om at ikke julegavepapiret vi bruker er gjenvinnbart. Det finnes riktignok enkelte julepapir som kan gjenvinnes, men de er ikke ordentlig merket (dvs. bare emballasjen til papiret), og dermed blir det ikke sortert som papir som resirkuleres om man kaster det i papirdunken.
Energigjenvinningsetaten i Oslo Kommune skriver at i Oslo blir papiret (altså restavfallet) gjenvunnet som lys og varme i Oslos to energigjenvinningsanlegg, på Klemetsrud og Brobekk.
Brød og Sirkus velger heller å pakke inn sine julegaver i resirkulerbart papir, altså gråpapir.
God Jul!
Energigjenvinningsetaten i Oslo Kommune skriver at i Oslo blir papiret (altså restavfallet) gjenvunnet som lys og varme i Oslos to energigjenvinningsanlegg, på Klemetsrud og Brobekk.
Brød og Sirkus velger heller å pakke inn sine julegaver i resirkulerbart papir, altså gråpapir.
God Jul!
Etiketter:
prosjektet,
søppel
tirsdag 18. september 2007
Vetetarian Taco Mix
Forleden dag dro Sirkus på den lokale Coop-butikken for å handle. Da skuet hennes uskyldsblå på en pakke "Vegetarian taco mix", en krydderblanding som inneholder soya, og som tilsettes en boks tomater under tilberedning.
Helt klart verdt et forsøk, så en pakke havnet i handlekurven.
Vi ble ikke skuffet. Det smakte fortreffelig, spesielt sammen med økologiske tortillas av samme merke. Vi samufarte hjemmesiden til Santa Maria uten å finne noen informasjon om hvor soyabønnene kommer fra, så vi sendte dem like godt en mail. Man vil jo gjerne ikke spise soya som utrydder regnskogen. Heldigvis kunne Santa Maria fortelle at soyabønnene kommer fra Finland og foredles i Sverige. Det er relativt kortreist og langt unna regnskogen. Da unner vi oss avogtil taco allikevel, selv om den ikke er økologisk (men svaret fra Santa Maria indikerte at den kan komme til å bli det i fremtiden - la oss håpe det).
Sirkus
Helt klart verdt et forsøk, så en pakke havnet i handlekurven.
Vi ble ikke skuffet. Det smakte fortreffelig, spesielt sammen med økologiske tortillas av samme merke. Vi samufarte hjemmesiden til Santa Maria uten å finne noen informasjon om hvor soyabønnene kommer fra, så vi sendte dem like godt en mail. Man vil jo gjerne ikke spise soya som utrydder regnskogen. Heldigvis kunne Santa Maria fortelle at soyabønnene kommer fra Finland og foredles i Sverige. Det er relativt kortreist og langt unna regnskogen. Da unner vi oss avogtil taco allikevel, selv om den ikke er økologisk (men svaret fra Santa Maria indikerte at den kan komme til å bli det i fremtiden - la oss håpe det).
Sirkus
Etiketter:
prosjektet,
soyabønner,
tester
En noe forsinket oppdatering.
I sommer gikk visst både Brød og Sirkus fullstendig i dvale hva oppdateringer angår, og siden har vi flyttet og begynt å studere og hatt generelt mye å henge fingrene i.
Siden sist har vi byttet kasse fra Kolonihagen, det viste seg nemlig at vi ikke på noe vis klarer å implementere frukt som en del av kostholdet. Nå får vi bare grønnsaker, og det er gull.
Vi har innsett at vi var ganske bortskjemte i Oslo, i bakgården var det kontainere for både papir, restavfall, hermetikk og glass. Her vi bor nå er det bare for restavfall, og papiret samles inn en gang i måneden. Det er jo helt håpløst. Det finnes riktignok avfallsstasjon i nærheten, men det burde i det minste være papirspann i alle hjem.
Siden vi flyttet har vi også blitt mer avhengig av NSB og kollektivtransporten. Jeg har oppdaget at man ikke kan klandre folk for at de har bil her. NSB har ført til at vi kommer for seint på forelesninger og på jobb, og ikke minst at vi kommer altfor seint hjem.
I tillegg går det tog annenhver time i helgen, noe som også er en vits. Det gjør det umulig å i det hele tatt prøve å være litt impulsiv en dag.
På plussiden har vi hage. Og søte nabokatter. Og ikke minst en ganske bra lokal coop-buktikk med litt økologisk utvalg. Det er også en Helios-butikk i nærheten, men den er så dyr at vi ikke bruker den veldig mye.
Sirkus
Siden sist har vi byttet kasse fra Kolonihagen, det viste seg nemlig at vi ikke på noe vis klarer å implementere frukt som en del av kostholdet. Nå får vi bare grønnsaker, og det er gull.
Vi har innsett at vi var ganske bortskjemte i Oslo, i bakgården var det kontainere for både papir, restavfall, hermetikk og glass. Her vi bor nå er det bare for restavfall, og papiret samles inn en gang i måneden. Det er jo helt håpløst. Det finnes riktignok avfallsstasjon i nærheten, men det burde i det minste være papirspann i alle hjem.
Siden vi flyttet har vi også blitt mer avhengig av NSB og kollektivtransporten. Jeg har oppdaget at man ikke kan klandre folk for at de har bil her. NSB har ført til at vi kommer for seint på forelesninger og på jobb, og ikke minst at vi kommer altfor seint hjem.
I tillegg går det tog annenhver time i helgen, noe som også er en vits. Det gjør det umulig å i det hele tatt prøve å være litt impulsiv en dag.
På plussiden har vi hage. Og søte nabokatter. Og ikke minst en ganske bra lokal coop-buktikk med litt økologisk utvalg. Det er også en Helios-butikk i nærheten, men den er så dyr at vi ikke bruker den veldig mye.
Sirkus
Etiketter:
frustrasjoner,
prosjektet,
sirkus
Abonner på:
Innlegg (Atom)