Viser innlegg med etiketten strøm. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten strøm. Vis alle innlegg

torsdag 25. mars 2010

Freiburg, studietur med smak av alt

Jeg har nettopp kommet hjem fra studietur med Studentlaget til Naturvernforbundet og NU i Oslo til Freiburg helt sørvest i Tyskland.
Jeg har tenkt å skrive mange blogginnlegg om det jeg så og lærte på denne turen, men først og fremst vil jeg skrive litt om mitt generelle inntrykk. Jeg er nemlig blitt så frelst som en selverklært agnostiker kan bli. Jeg har gjenvunnet troen på jernbanen, ungdommen, og i særdeleshet unge menn, aktivismen, ullhårsvinet, det tyske språk, tverrfaglig utdannelse, solenergi, energieffektivisering, det gode, miljøvennlige liv og at ingenting jeg noensinne har lært har vært bortkastet.

Jeg vil først si litt om rammene for turen. Vi var altså 10 stykker som reiste tidlig om morgenen med buss til København. Jeg var selvsagt eldst. 8 av 10 var mellom 18-21 år. Alle mine fordommer mot denne aldersgruppen er herved brakt til skamme. Hurra! Kynismen, materialismen, ironien og den genrelle kunnskapsløshet og alt annet jeg i dårlige tider har tillagt dem glimret med sitt fravær, også hos meg, heldigvis. Det slår meg jo dessuten at de i mye større grad kan beskylde meg og min generasjon for å inneha de karakteristikkene enn jeg kan om dem. Vi har jo gjennom et helt tiår bevist at vi gir faen, også i voksen alder, vi har jo nesten alle endt med å stemme Arbeiderpartiet i et forsøk på å kombinere vekst og vern.

Uansett, vi tok nattoget videre og våknet opp til sommer i Freiburg.

Fire linjer om toget. Togreiser er vel kanskje det endelige beviset på at effektivitet ikke alltid er til det beste. Vi kunne jo tatt flyet og vært framme på noen få timer, men ingenting slår toget som sosialt og ikke minst poetisk transportmiddel. Jeg gleder meg som et barn til å ta nattoget til Berlin neste uke. For å presisere, det er ikke spesielt poetisk å vente i minusgrader om morgenen på tog som ikke kommer, jf. NSB. Deutsche Bahn derimot, der snakker vi yrkesstolthet og berettiget tro på egen fortreffelighet.



Vi var i Freiburg i fire dager, og på den tiden rakk jeg å bestemme meg for at enten skal jeg flytte hit, eller så skal de Freiburgske herligheter komme til meg. Jeg ringte hjem til Sirkus som straks sa seg enig. Hvor skal jeg starte? Med det trafikkfrie sentrum, antall soltimer, gratis transport for studenter etter halv åtte på kvelden eller semesterkort for under 600 kroner, en sterk miljøbevegelse med røtter i atomkraftmotstand, svømmehaller til 10 kroner gangen, solfangerne og solcellene på annethvert hus, de nyetablerte grønne bydelene Vauban og Rieselfeld, borgermesteren fra partiet de Grønne, supermarkeder med kun økologiske varer, passivhusstandard på alle nybygg, 35 vegetariske pålegg i alle butikker? Les gjerne mer i denne brosjyren. Og det var bare starten. Jeg skal nok skrive blogginnlegg om de fleste av disse temaene. Akkurat nå finregner jeg på finansene, har jeg råd til et toårig sivilingeniørstudium i Renewable Energy Management ved universitetet i Freiburg?

tirsdag 5. juni 2007

StatSol, Bellonas beste idé

Bellona foreslo i går å opprette et statlig solenergiselskap ved navn StatSol. Jeg syns umiddelbart det høres ut som en god idé, ikke bare energi- og miljømessig sett, men også økonomisk sett. Solenergien er i enorm vekst i hele verden, og sola er en ressurs det er umulig å utarme.

Jeg syns i tillegg det er svært interessant at Bellona ønsker at StatSol skal kunne styre sine underleverandører av aluminium, silisium og støpejern slik at Norge på den måten har full kontroll over sine CO2-kvoter. Samtidig blir oljeformuen- og fondet vårt mindre avhengig av olje og investeringene blir først og fremst foretatt i utlandet slik at de blir lite inflasjonsdrivende.

Jeg håper intenst at regjeringen klarer å løsne litt på den stramme lenken oljeindustrien har satt den i og får med seg resten av norsk industri på et eventyr som kan bære inn i framtida.

Du kan se hele presentasjonen her.

Brød

tirsdag 27. mars 2007

Nå også SUV-elbil.

Oioioioi, jeg er litt i ekstase etter å ha lest om denne bilen. Den har fantastiske spesifikasjoner og det aller aller beste er at den kan lades opp på 10 minutter og har en rekkevidde på godt over 50 mil.

Jeg gleder meg til framtida, tross alt.


Brød

lørdag 24. mars 2007

Hva skjer med vindkrafta?

Vindkrafttilhengere betegner vindkraft"satsinga" som et svik. Støtta er alt for lav, lavest i Europa, og ni av ti vindkraftprosjekter er lagt på is. Næringa mener at den må ha dobbelt så høy støtte som i dag, og helst mer, opp mot 20 øre pr. KWh.

Jeg blir utrolig oppgitt, jeg tror veldig mange ikke har fått med seg den rivende teknologiske utviklingen som vindenergiteknologien har vært i siden åttitallet. Jeg kan vanskelig kalle det noe annet enn teknologiangst, samtidig som man altså skal foreta en "månelanding" til milliardkostnader med CO2-håndtering, som tross alt bare er en midlertidig løsning på veien bort fra fossil energi til fornybare energikilder og noen her i landet, utrolig nok, har begynt å rope på kjernekrafta.

Herregud, gi vindnæringa støtte, sett opp møller som hver gir 1000 husstander strøm med minimale utslipp (kun dem forbundet med å produsere og sette opp selve møllene).

Brød

tirsdag 27. februar 2007

Thorium, ja eller nei?

I denne artikkelen går Bellonas atomfysiker Nils Bøhmer gjennom argumentasjonen for og imot thoriumkraftverk i Norge. Det er vel ingen overraskelse at Bellona og Bøhmer er mot thoriumutvikling.

Bøhmer peker først og fremst på at det vil ta lang tid og kreve betydelig teknologiutvikling å kommersialisere thoriumkraftverkene. Thoriumskraftverkene vil også produsere avfall som må lagres i hundretusenvis av år, og ideen om å omdanne avfallet i reaktorene vil kreve så mye energi at man ikke vil sitte igjen med noe særlig energioverskudd.

I tillegg ser det ut som thoriumskraftverkene vil ha de samme utfordringene som konvensjonelle kraftverk når det gjelder sikkerhet.

Jeg syns uansett at det beste argumentet mot thorium er tidsperspektivet. Vi kan ikke vente 2-40 år på noe som kanskje kan bli en viktig energikilde og imens la det skure og gå i forhold til utslipp og utviklingen av fornybar energi, slik som det ser ut som FrP vil.

Brød

søndag 25. februar 2007

Sola skinner også på oss!

Jeg har med interesse registrert at det skjer en del innenfor boligbyggingen, både når det gjelder den nye lavenergistandarden, men også innen solenergi til boliger.

Husbanken har feks. et eget lavenergibolignettsted hvor du blant annet kan følge med på ulike byggeprosjekter og lese om svanemerkede huslån. Husbanken har et uttalt mål om å "å skape et gjennombrudd for miljøvennlige boliger". Det er fantastisk positivt. Jeg tror nordmenn fortsatt tror at det er vanskelig og dyrt å bo mer miljøvennlig, samtidig er det jo i hjemmet vi har de største mulighetene for å gjøre noe som virkelig monner på lang sikt. Du kan lese mer om de svanemerkede husene her.

Det er også noen som går lenger, en kar i Sørumsand bygger i samarbeid med Husbanken og SINTEF et såkalt "passivhus" som skal være helt selvforsynt og som bare bruker ca. 10 % av den energien et vanlig hus bruker. Et sånt hus ønsker jeg meg, og jeg ser fram til at flere prosjekter som dette etter hvert kan drive kostnadene ned. Les om huset her. Det blir også bygget slike hus i Sverige. Her er mer om det tekniske. SINTEF har også en side om energieffektivisering.


Brød

mandag 5. februar 2007

Vindkraft øker med 32 % på verdensbasis

Gode nyheter for vindkraftentusiaster. Vindkraftkapasiteten økte med rekordstore 32 % i fjor. Det er så ulike land som USA, Tyskland, Spania, India og Kina som står for den største andelen av økningen.

I Europa er vindkraftkapasiteten nå 48 000 Mw, en økning på 19 % fra året før.

Jeg håper også norske konsesjonsmyndigheter får fart på saksbehandlingen slik at også Norge kan sette i gang med vindkraftutbygging i større skala. Fortsatt er mange i det norske industrimarkedet skeptiske til vindkraft pga. usikkerhet rundt kraftleveransen. Noen ønsker også kjernekraft velkommen. Det er betenkelig av mange grunner, og jeg håper at den siste tidas nesten-uhell på de svenske kraftverkene har kjølnet stemninga noe, om ikke av annen grunn enn nettopp stopp og usikkerheten rundt energiforsyningen.

Brød

mandag 8. januar 2007

Elbil fra GM

General Motors har laget en konseptlbil som skal kunne gå 100 mil før den må lades på nytt.

Elbiler som Kewet og Think kan bare gå 6-8 mil, så dette kan bety mye for elbilens framtid.

La oss håpe at det er noe mer enn en miljøgimmick fra GM, selv om tanken på at et firma som GM faktisk skulle trenge en miiljøgimmick sier mye om endringen i opinionen de siste årene.


Brød

søndag 10. desember 2006

Lite notat

I følge beregninger fra SSB står vaskemaskinen for rundt 10 prosent av strømforbruket i en gjennomsnittshusholdning.