fredag 14. desember 2007

En viktig oppfordring i jula - bruk resirkulerbart papir til julegavene!

Mediene har de siste dagene skrevet om at ikke julegavepapiret vi bruker er gjenvinnbart. Det finnes riktignok enkelte julepapir som kan gjenvinnes, men de er ikke ordentlig merket (dvs. bare emballasjen til papiret), og dermed blir det ikke sortert som papir som resirkuleres om man kaster det i papirdunken.

Energigjenvinningsetaten i Oslo Kommune
skriver at i Oslo blir papiret (altså restavfallet) gjenvunnet som lys og varme i Oslos to energigjenvinningsanlegg, på Klemetsrud og Brobekk.


Brød og Sirkus velger heller å pakke inn sine julegaver i resirkulerbart papir, altså gråpapir.

God Jul!

tirsdag 18. september 2007

Vetetarian Taco Mix

Forleden dag dro Sirkus på den lokale Coop-butikken for å handle. Da skuet hennes uskyldsblå på en pakke "Vegetarian taco mix", en krydderblanding som inneholder soya, og som tilsettes en boks tomater under tilberedning.

Helt klart verdt et forsøk, så en pakke havnet i handlekurven.
Vi ble ikke skuffet. Det smakte fortreffelig, spesielt sammen med økologiske tortillas av samme merke. Vi samufarte hjemmesiden til Santa Maria uten å finne noen informasjon om hvor soyabønnene kommer fra, så vi sendte dem like godt en mail. Man vil jo gjerne ikke spise soya som utrydder regnskogen. Heldigvis kunne Santa Maria fortelle at soyabønnene kommer fra Finland og foredles i Sverige. Det er relativt kortreist og langt unna regnskogen. Da unner vi oss avogtil taco allikevel, selv om den ikke er økologisk (men svaret fra Santa Maria indikerte at den kan komme til å bli det i fremtiden - la oss håpe det).

Sirkus

En noe forsinket oppdatering.

I sommer gikk visst både Brød og Sirkus fullstendig i dvale hva oppdateringer angår, og siden har vi flyttet og begynt å studere og hatt generelt mye å henge fingrene i.
Siden sist har vi byttet kasse fra Kolonihagen, det viste seg nemlig at vi ikke på noe vis klarer å implementere frukt som en del av kostholdet. Nå får vi bare grønnsaker, og det er gull.

Vi har innsett at vi var ganske bortskjemte i Oslo, i bakgården var det kontainere for både papir, restavfall, hermetikk og glass. Her vi bor nå er det bare for restavfall, og papiret samles inn en gang i måneden. Det er jo helt håpløst. Det finnes riktignok avfallsstasjon i nærheten, men det burde i det minste være papirspann i alle hjem.

Siden vi flyttet har vi også blitt mer avhengig av NSB og kollektivtransporten. Jeg har oppdaget at man ikke kan klandre folk for at de har bil her. NSB har ført til at vi kommer for seint på forelesninger og på jobb, og ikke minst at vi kommer altfor seint hjem.
I tillegg går det tog annenhver time i helgen, noe som også er en vits. Det gjør det umulig å i det hele tatt prøve å være litt impulsiv en dag.

På plussiden har vi hage. Og søte nabokatter. Og ikke minst en ganske bra lokal coop-buktikk med litt økologisk utvalg. Det er også en Helios-butikk i nærheten, men den er så dyr at vi ikke bruker den veldig mye.

Sirkus

lørdag 7. juli 2007

Miljøbølgen sprer seg overalt

Jeg lå og halvsov på sofaen og fulgte med på prologen på Tour de France med et halvt øye.
Da en rytter fra Dicsovery Channel-laget tråkket seg igjenom sine 7,9 km fikk jeg med meg at kommentatoren på TV2 snakket om at laget hadde fått en grønn stripe på draktene sine, dette for å markere at de er et "grønt" lag ved å oppnå null utslipp i løpet av rittet ved hjelp av reduksjon i utslipp, planting av trær og kjøp av klimakvoter, og at de blant annet skal plante 30 trær for hver etappeseier laget tar eller hver gang en rytter fra laget vinner en trøye.






Jeg søkte litt på nettet og fant en artikkel fra Competitor Magazine om Discovery Channels omlegging til å være et miljøvennlig lag.
Blant annet skriver de: "The Discovery Channel Pro Cycling Team (DCPCT) recently announced it is going “Green” by becoming carbon neutral beginning with the 2007 Tour de France (and retroactive to January 1). The team plans to reach its goal of carbon neutrality through a combination of energy saving, reduced carbon emissions and investments in carbon offsets. "


Et av målene er også å opplyse om tiltak folk flest kan gjøre for å minske egne utslipp og å øke bevisstheten rundt miljøproblemene.
"
The entire Discovery Channel Pro Cycling organization is engaging its partners and audiences to increase awareness and educate its fans on how we can ALL make a change. All of the team’s sponsors including Discovery Channel and its Planet Green initiative, AMD, Bissell, FRS, Giro, Mio Technology Europe, Trek and Shimano are proponents of the green ‘movement’ with active corporate environmental programs profiled on “GreenSpace” at The Paceline "

The Paceline er Discovery Channels hjemmeside, og der gir de råd og vink om hvordan man kan være mer miljøvennlig i hverdagen. Lagets fokus på at enkeltpersoner kan bidra er helt i Brød og Sirkus sin ånd, så heia Discovery.

Sirkus



fredag 6. juli 2007

Ferietid på flere måter

Brød og Sirkus har gått inn i en liten feriedvale, dermed har frekvensen på oppdateringer gått betraktelig ned.

Sirkus er for tiden på vestlandet, i Bergens-traktene, og kan dermed komme med litt lokale miljøproblemer.

Store deler av Bergens turistbransje baserer seg på at cruiseskip legger til havn i byen. De kommer i alle størrelser og forurenser mye mer enn Sirkus var klar over.
De største skipene slipper ut mer NOx enn hele Bergens bilpark, og i tillegg slipper de ut dobbelt så mye CO2 som flyene. Og dette er ett eneste skip, dagen artikkelen stod i Bergens Tidende la det syv skip til i havnene i Bergen.
" Et tynt lag med smog lå over Bergen sentrum i morgentimene. Samtidig som turistene fra cruiseskipene invaderer byen, slippes det ut rekordmye svovel og NOx (Nitrogenoksid) over byen. "

Jeg sjekket på hjemmesidene til DFDS (som driver de skipene vi har reist med), for å se om det står noe om skipene, og de er hakket mindre enn de store cruiseskipene, men allikevel store nok til at de nok forurenser en del.

Riktignok må de betale en avgift på 100 000 hver gang de legger til kai, men det forhindrer ikke nødvendigvis at miljøet blir skadet. Forhåpentligvis brukes disse pengene på å utvikle alternative, mer miljøvennlige løsninger i tillegg til å rydde opp i de skadene miljøet blir påført.

Sirkus

tirsdag 5. juni 2007

Råkjøreren Jens

Einar Håndlykken har skrevet en interessant kronikk om kvotehandel og hvorfor utslippskuttene bør tas i Norge og andre i-land, på tross av at FN i dag har meldt at å ta klimakuttene utenlands ikke er umoralsk.

Jeg må si at kvotehandel er mye mer enn et moralsk spørsmål. Det er i høyeste grad også et praktisk spørsmål. Hvordan i alle dager skal de som ikke slipper ut så mye pr. person kunne klare å kutte så mye at land som Norge og USA skal kunne fortsette som før? Det er til de grader ulogisk å tro at de landene som slipper ut minst og er minst utviklet skal kunne bygge opp teknologiske løsninger, selv med kvoteprisen som støtte, som gjør at de klarer å ta alle kuttene. Har de i det hele tatt nok utslipp å ta kutte?

Generelt er land som USA og Norge teknologieksportører og derfor trenger vi incentiver på hjemmebane for å få til nok forskning og utvikling innen miljøløsninger, som så kan eksporteres videre til fattigere land. Vi har et nasjonalt innovasjonssystem som ligger til rette for store investeringer i for eksempel solenergi, noe REC allerede er godt i gang med. Et land som Burundi har nok mye sol, men overhode ikke den ekspertisen som Norge har. En kvote kjøpt i Burundi vil derfor aldri gå til FOU, men kun til teknologiløsninger som allerede fins. Det vil kanskje være en utslippsreduksjon der og da, men den er svært kortsiktig og muligens, som Håndlykken skriver, beregnet ut fra worst-case scenario kullkraft, og i realiteten ingen egentlig reduksjon.

I tillegg må vi ta inn over oss at det er vi, i-landene, som har brakt oss i den situasjonen vi er i. Hvis det er sånn at forurenser skal betale må vi faktisk også ta ansvar for de 200-300 årene vi allerede har pumpet klimagasser opp atmosfæren.

Brød

StatSol, Bellonas beste idé

Bellona foreslo i går å opprette et statlig solenergiselskap ved navn StatSol. Jeg syns umiddelbart det høres ut som en god idé, ikke bare energi- og miljømessig sett, men også økonomisk sett. Solenergien er i enorm vekst i hele verden, og sola er en ressurs det er umulig å utarme.

Jeg syns i tillegg det er svært interessant at Bellona ønsker at StatSol skal kunne styre sine underleverandører av aluminium, silisium og støpejern slik at Norge på den måten har full kontroll over sine CO2-kvoter. Samtidig blir oljeformuen- og fondet vårt mindre avhengig av olje og investeringene blir først og fremst foretatt i utlandet slik at de blir lite inflasjonsdrivende.

Jeg håper intenst at regjeringen klarer å løsne litt på den stramme lenken oljeindustrien har satt den i og får med seg resten av norsk industri på et eventyr som kan bære inn i framtida.

Du kan se hele presentasjonen her.

Brød