En grei artikkel fra Dagsavisen som beskriver hva du bør gjøre med julesøpla.
Brød
lørdag 23. desember 2006
Det lysner for økomaten
Mamma kom gledesstrålende tilbake fra butikken med 3-4 kålrot i handleposene og kunne melde at "de økologiske var billigere enn de vanlige!". Selv her i distriktet ser det ut til å bli stadig større valgfrihet både når det gjelder lokalprodusert mat og økologisk mat. Prisene er også på vei nedover.
Jeg syns Coop fortjener en fjær i hatten. De tilbyr mange økologiske varer av eget merke til en lav pris. Feks. koster det økologiske Coop-knekkebrødet mindre enn Wasas ordinære knekkebrød. Coop tar også inn mange flere økologiske melke- og soyaprodukter enn konkurrentene.
Det viktigste for økovarenes utbredelse er tilgjengelighet og pris og på begge områder har det skjedd mye det siste året. Likevel er det lang vei fram. Fortsatt ser mange på økovarene som noen litt merkelige, vanskelig tilgjengelige og først og fremst dyre varer. Coop har altså gjort mye, men nå må også andre aktører på banen. Jeg tror feks. Rema 1000 i det lange løp vil tape på sitt velkjente slagord "bare lave priser". Folk vil ikke lenger bare ha lave priser. Folk vil ha kvalitet, service og muligheten til å kjøpe økovarer til rimelige priser. Så vidt jeg veit har Rema svært få økovarer i sitt sortiment. Markedsmakten deres er stor og hvis de forstår at markedet er i ferd med å forandre seg vil de kunne bety mye for den økologiske produksjonen og forbruksmønsteret i Norge.
Brød
Jeg syns Coop fortjener en fjær i hatten. De tilbyr mange økologiske varer av eget merke til en lav pris. Feks. koster det økologiske Coop-knekkebrødet mindre enn Wasas ordinære knekkebrød. Coop tar også inn mange flere økologiske melke- og soyaprodukter enn konkurrentene.
Det viktigste for økovarenes utbredelse er tilgjengelighet og pris og på begge områder har det skjedd mye det siste året. Likevel er det lang vei fram. Fortsatt ser mange på økovarene som noen litt merkelige, vanskelig tilgjengelige og først og fremst dyre varer. Coop har altså gjort mye, men nå må også andre aktører på banen. Jeg tror feks. Rema 1000 i det lange løp vil tape på sitt velkjente slagord "bare lave priser". Folk vil ikke lenger bare ha lave priser. Folk vil ha kvalitet, service og muligheten til å kjøpe økovarer til rimelige priser. Så vidt jeg veit har Rema svært få økovarer i sitt sortiment. Markedsmakten deres er stor og hvis de forstår at markedet er i ferd med å forandre seg vil de kunne bety mye for den økologiske produksjonen og forbruksmønsteret i Norge.
Brød
Sverige vil binde seg til utslippsreduksjon
Zero melder at Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt og miljøminister Andreas Carlgren krever at utslippene av klimagasser må kuttes med 30 prosent.
EU bør binde seg til 30 prosent reduksjon i utslippene av klimagasser fra 1990-nivået innen 2020, mener Reinfelt og Carlgren.
Dette er interessant, og særlig at det kommer fra en regjering på høyresiden. Den norske regjeringen vil som kjent binde seg til å minske utslippene med 50-80 % fra dagens nivå til 2050. Det kan se ut som svenskene har et mye høyere ambisjonsnivå, noe som også gjenspeiles i feks. satsingen på alternative drivstoffløsninger til biler.
Brød
EU bør binde seg til 30 prosent reduksjon i utslippene av klimagasser fra 1990-nivået innen 2020, mener Reinfelt og Carlgren.
Dette er interessant, og særlig at det kommer fra en regjering på høyresiden. Den norske regjeringen vil som kjent binde seg til å minske utslippene med 50-80 % fra dagens nivå til 2050. Det kan se ut som svenskene har et mye høyere ambisjonsnivå, noe som også gjenspeiles i feks. satsingen på alternative drivstoffløsninger til biler.
Brød
fredag 22. desember 2006
Framtidsscenarioer for Norge
Morgenbladet snakker fortsatt om miljø, med en type realisme jeg ikke egentlig helt venter fra den kanten. Jeg er generelt litt skeptisk til regionspesifikke klimascenarioer, fordi de har så veldig store usikkerhetsmomenter. Likevel ser jeg nytten av å spå om framtida fordi det gir folk bilder å forholde seg til når de skal vurdere om klimatrusselen er stor nok til at de tar hensyn til den når de kjøper sin neste bil, eller sin neste banan, for den saks skyld.
Du kan også følge linkene og lese om paradigmeskifte i norsk klimaforskning og framtidsscenarioene til FNs klimapanel.
Brød
Du kan også følge linkene og lese om paradigmeskifte i norsk klimaforskning og framtidsscenarioene til FNs klimapanel.
Brød
torsdag 21. desember 2006
Bjørnene slutter å gå i hi
Stakkars bjørnene, nå har det blitt så varmt at en del av dem ikke går i hi lenger.
Brød
Brød
Sola snur!
Årets mørkeste dag, selv om den er helt nydelig her i Grenland, og mor koker kortreiste egg fra gården en halv kilometer unna, og den økologiske kaffen koker. Det er godt å leve i Norge.
Uansett, sola snur, og jeg er fristet til å leke meg med metaforer om solkraft og ny giv i miljøpolitikken, men nei.
Vel, det går en miljøvekkelsesbølge over landet, og det gleder meg at miljøet endelig blir tatt på alvor. Neste år blir helt avgjørende for vår framtid.
I mens kan vi gruble over det faktum at det koster 97 ganger mer energi å produsere kjøtt enn å produsere poteter.
Brød
Uansett, sola snur, og jeg er fristet til å leke meg med metaforer om solkraft og ny giv i miljøpolitikken, men nei.
Vel, det går en miljøvekkelsesbølge over landet, og det gleder meg at miljøet endelig blir tatt på alvor. Neste år blir helt avgjørende for vår framtid.
I mens kan vi gruble over det faktum at det koster 97 ganger mer energi å produsere kjøtt enn å produsere poteter.
Brød
EU ønsker å redusere CO2 utslippene med 37%
Nok et bevis på at miljøbølgen er over oss. Aftenpostens leder i dag handler om EUs planlagte innsats mot energisløsing, der målet er å kutte utslippene av CO2 med mer enn en tredjedel.
En internasjonal avtale skal være på plass i løpet av to år, og undertegnes av både land i den tredje verden og USA i tillegg til EU-landene, og Norge som må følge regelverket gjennom EØS.
Miljøtiltakene inkluderer bla. å fjerne gamle, forurensende maskiner og husholdningsapparater, og produkter med energikrevende produksjon. Enda viktigere, i følge meg, er at EU vil satse på CO2-rensing av kullkraft og på bla. biodrivstoff, sol, vind og jordvarme.
Utrolig bra, også fordi EU har et apparat for å håndheve slike avtaler, iallefall blant sine medlemmer, slik at den internasjonale avtalen kanskje får mindre skuffende resultater enn Kyoto-avtalen.
Igjen lar jeg meg også glede av at Aftenposten, en tradisjonelt konservativ avis, ser ut til å ha forstått alvoret i klimakrisen. For å sitere: "Økt verdiskapning vil etter disse prinsipper bare være mulig med en uavbrutt forbedring i utnyttelsen av energi. Det blir krevende, men er tvingende nødvendig."
Brød
En internasjonal avtale skal være på plass i løpet av to år, og undertegnes av både land i den tredje verden og USA i tillegg til EU-landene, og Norge som må følge regelverket gjennom EØS.
Miljøtiltakene inkluderer bla. å fjerne gamle, forurensende maskiner og husholdningsapparater, og produkter med energikrevende produksjon. Enda viktigere, i følge meg, er at EU vil satse på CO2-rensing av kullkraft og på bla. biodrivstoff, sol, vind og jordvarme.
Utrolig bra, også fordi EU har et apparat for å håndheve slike avtaler, iallefall blant sine medlemmer, slik at den internasjonale avtalen kanskje får mindre skuffende resultater enn Kyoto-avtalen.
Igjen lar jeg meg også glede av at Aftenposten, en tradisjonelt konservativ avis, ser ut til å ha forstått alvoret i klimakrisen. For å sitere: "Økt verdiskapning vil etter disse prinsipper bare være mulig med en uavbrutt forbedring i utnyttelsen av energi. Det blir krevende, men er tvingende nødvendig."
Brød
Abonner på:
Innlegg (Atom)